30-06-08

De school zoals ik ze droom voor mijn kinderen

Morgen starten ten huize Virginia verbouwingswerken (als het de aannemer belieft), en daarom moest de zolder volledig ontruimd worden. Op deze eerste vakantiedag vond ik daarbij mijn oude schoolopstellen en -verhandelingen terug, waaronder een met bovenstaande titel. Best wel grappig om twintig jaar later terug te lezen. Niet gehinderd door veel kennis van zaken wijdde ik zeven bladzijden lang uit over de 'ideale school'. Een bloemlezing:

Zo kennen we bijvoorbeeld de Steinerschool, het Daltonplan, het Montessori-systeem en dergelijke. (Kennen, ahum.) (...) Volgens mij zitten er aan beide systemen zowel voor- als nadelen gekoppeld die men eerst zorgvuldig tegenover elkaar dient af te wegen alvorens een definitieve keuze te maken. (Let u vooral op de vlotte schrijfstijl.) (...) Daarom denk ik dat het 'ideale' schoolsysteem zou moeten bestaan uit een combinatie van de klassieke en alternatieve methodes. Enerzijds moet er uiteraard iets geleerd worden op school, moet het kind kennis en informatie over alles en nog wat opdoen, maar anderzijds vind ik het ook enorm belangrijk dat er voldoende aandacht besteed wordt aan de persoonlijkheid van elk kind en dat daarmee ook rekening gehouden wordt. (Origineel, nietwaar.) (...) Om een waardevol product te bekomen uit een combinatie van factoren, moet men uit elke factor afzonderlijk de beste kwaliteiten distilleren en daarmee een zo perfect mogelijk geheel uitbouwen. (Geen speld tussen te krijgen, toch?)

Nog vermeldenswaard:

- Mijn pleidooi voor het afschaffen van geschiedenis in de lagere school. Shame on me, Sweety Darling verstoot me als hij dit leest, maar ik had wel, ehm, argumenten: 1) het staat te veraf voor jonge kinderen "ze kunnen de lijn nog niet doortrekken tot in het heden, noch er persoonlijke conclusies voor de toekomst uit trekken", 2) het interesseert hen dus niet en er blijft toch niets hangen en 3) in het middelbaar begint men van vooraf aan, veel grondiger en gestructureerder.

- Huiswerk in de lagere school zou verboden zijn.

- Meer muziek in het uurrooster (Waar dat vandaan kwam?!)

- Meer informatica (idem?!)

- Waarom moeten de meisjes altijd turnen en de jongens voetballen? (Ah, daar herken ik mezelf al weer.)

- De lessen 's ochtends een kwartier vroeger laten beginnen met ochtendgymnastiek (Huh??!!)

- Een belangrijke plaats voor het vak maatschappijleer "niet alleen om de leerstof, maar om de tieners bewust te maken van hun belangrijke toekomstige rol en verantwoordelijkheid in de maatschappij, niet enkel in verband met het productieproces en het beroepsleven, maar in de eerste plaats op het vlak van sociale en intermenselijke relaties en verantwoordelijkheden. Ik ben er immers sterk van overtuigd dat indien de mensen wat minder met oogkleppen op zouden rondlopen en zich wat meer bewust zouden worden van hun omgeving, onze wereld er al heel wat menselijker en beter uit zou zien. En die open en bewuste houding kan volgens mij al voor een groot deel op school aangeleerd worden. In die context zou wat ecologie zeker niet misplaatst zijn; het is immers de jeugd van vandaag die morgen de ongelooflijke troep die de wereld besmeurt en bedreigt zal (of zou) moeten opruimen en afweren. Daartoe is een grote dosis milieubewustzijn onontbeerlijk" (Hoe kreeg ik de zinnen in godsnaam uit mijn pen, maar verder: jep, that's me)

Leuk hé, zo'n jeugdsentiment. And there's more where that came from. Morgen: Liberalisme en nationalisme. U leest toch ook?

(P.S.: Ik kreeg een 7,5 à 8 op 10.)

20:52 Gepost door Virginia in Algemeen | Permalink | Commentaren (9) | Tags: geschiedenis, het leven |  Facebook |

Commentaren

Geweldig! Virgina voor minister van Onderwijs!

Gepost door: LTF | 01-07-08

Amai, ik vind dat eigenlijk redelijk straffe kost voor een bakvis/puber.

Gepost door: Momus | 01-07-08

's Ochtends vroeger beginnen? Waar haalde je dat uit?

Gepost door: veerle | 01-07-08

Wat me bij blijft uit je verhandeling: 's morgens de (school)dag vroeger beginnen om te sporten *grijns* Geen excuses meer op ons volgend WE'tje, meid!

Gepost door: Ann | 01-07-08

Je haalde altijd negens en tienen op het vak Nederlands , neem ik aan?

Gepost door: ctm | 01-07-08

@Momus: Ja, ik was vroegrijp hé ;-)
@Veerle: Geen idee jong, een vlaag van verstandsverbijstering zeker?
@Ann: Ondertussen ben ik wel véél wijzer geworden.
@ctm: Nee hoor, zeker niet.
@

Gepost door: Virginia | 01-07-08

Jong zijn en nog heel veel moeten leren...denk ik dan, wel leuk om terug te vinden:-)

Gepost door: tijdtussendoor | 03-07-08

Blij dat ik mijn oude verhandelingen niet meer kan traceren.

Ouders staan er niet bij stil, maar lesgeven is meer opvoeden dan er leerstof induwen hoor. Iedere dag opnieuw de ruzies uitpraten, ze attent maken op hun vuilnis en waar ze die vooral niet mogen gooien, de Damiaanacties, de welzijnszorginzamelingen, de kerstmarkten ten voordele van, omgangsregels erin proberen te pompen, anti-pestbeleid, speeltijdactiviteiten om het spelen te bevorderen, enz enz...

Maar geen geschiedenis op de lagere school??!

Kind toch, dat was het liefste wat ze kregen (en ik gaf)Een visuele tijdslijn en dan maar uit de bol gaan over de woning, de kleding, het kind, arbeid, ... (vijfde leerjaar), maar met het wisselen van handboeken (daarvoor hadden we er geen voor geschiedenis) werd dat allemaal op één hoop gegooid ; stukske aardrijkskunde, een kladje geschiedenis erbij, snuifje biologie en wat zie je? Met het ontbreken van een duidelijke structuur weten die mannen niet eens meer wat ze onder geschiedenis moeten verstaan en als het een paar keer per jaar aan bod komt, is het tegenwoordig veel.
Terug geschiedenis en rap! Minstens één uur per week!

Gepost door: zapnimf | 04-07-08

Amai zapnimf, een gevoelige plek geraakt precies? Ik denk dat jij een heel gedreven juf bent en wees gerust, vandaag ben ik 200% overtuigd van het nut van 'geschiedenis' op school ;-).

Gepost door: Virginia | 04-07-08

De commentaren zijn gesloten.