14-09-08

Terug

Ok, het verslag van onze treinreis naar Rome dus.

De heenreis verliep vrij vlot, behalve dat ik met mijn reistas efkes vastzat tussen de automatische deuren van de Parijse metro, maar kom. Toen we onze nachttrein naar Rome zagen, schrokken we wel even. Het was duidelijk een model van enkele decennia geleden, en we moesten een piepkleine coupé delen met 4 volslagen onbekenden. Gelukkig hadden wij de ligplaatsen bovenaan, maar echt comfortabel was het toch niet te noemen. Godzijdank was er airco en snurkten onze medepassagiers niet. Al bij al hebben we toch zo'n 5 uur kunnen slapen, en de rest van de reis in de restauratiewagon doorgebracht. Toen ving ik ook een glimp op van de eersteklasse, en ik moet zeggen dat dat er stukken beter uitzag. Een privécoupé voor twee personen, met bredere bedden en een soortement kast/dressoir erbij. We besloten om te proberen onze ticketten voor de terugreis om te ruilen.

De Italiaanse spoorbediende van dienst toonde echter weinig enthousiasme, zei ten slotte zuchtend dat dat niet kon en dat een nieuw ticket eerste klas ons 350 euro zou kosten. Per persoon. Enkele reis. Dat was ons uiteraard te veel en dus besloten we het maar zo te laten.

Bij ons vertrek uit Rome bleken we ons alleen in onze coupé te bevinden. We kregen al goede hoop op een rustige en redelijk comfortabele nacht, maar helaas pindakaas, in Firenze kregen we alsnog het gezelschap van vier medereizigers. Daar ging onze hoop om toe te treden tot het spoorwegequivalent van de Mile High Club. Wij weer naar de restauratie dus, en pas later op de avond in ons bed. Deze keer ging het slapen nog slechter. Niet alleen stopte de trein talloze keren, waardoor het in slaap wiegende ritme telkens verbroken werd, en hielden we aan de Zwitserse grens meer dan een uur halt omdat er blijkbaar een aantal mensen niet over de juiste papieren beschikten (ware het geld geweest, ze zouden zo moeilijk niet gedaan hebben), maar bovendien hadden we erge last van, jawel, een Snurker. Uiteindelijk heb ik denk ik een drietal uurtjes geslapen, mijn wederhelft heeft helemaal geen oog dichtgedaan.

Dankzij de Zwitsers ging de restauratie ook maar om 8 uur open, en kwamen we bovendien met anderhalf uur vertraging in Parijs toe. Net op het moment dat onze Thalys naar Brussel vertrok. Op een ander station. Gelukkig bleek het omruilen van ons ticket geen probleem, en zo zaten we rond de middag dan toch eindelijk op de trein richting België.

Het was een belevenis, dat in elk geval, maar alles welbeschouwd zou ik het nu niet direct meer aanraden om met de trein naar Rome te reizen (tenzij misschien in eerste klas). Het zijn alleen zotten zoals wij die zoiets in hun hoofd halen natuurlijk.

bed

Het zou nochtans toch moeten kunnen: als ze zo'n trein nu wat comfortabeler en vooral goedkoper zouden maken, dan zouden mensen misschien toch sneller geneigd zijn om het vliegtuig links te laten liggen. Het houdt in feite toch echt geen steek dat vliegen, dat zoveel milieubelastender is, ook nog eens stukken goedkoper is dan de trein, waarmee je bovendien nog veel langer onderweg bent. Hallo daar Europa, waar wachten jullie nog op?

Rome was overigens schitterend en heet, en is duidelijk niet op één dag gebouwd.

Spaanse trappen

21:50 Gepost door Virginia in Algemeen | Permalink | Commentaren (7) | Tags: vakantie, politiek, genieten, ergernissen |  Facebook |

Ondanks de belabberde reis toch goed van Rome kunnen genieten lees ik. Gelukkig maar.

Gepost door: veerle | 14-09-08

Heb ooit de trein tussen Rovaniemi en Helsinki genomen (in Finland dus). Een reis van 12u. In het gaan was het overdag. In het terugkeren op het laatste nippertje besloten toch maar voor een slaapcoupé te gaan. Op het perron dus naar de conducteur, die mij nog een kaartje kon verkopen (was gelukkig niet volzet) en zo kwam ik volledig alleen te liggen :) Zeer goed geslapen: toch wel een 8u.

Gepost door: San | 14-09-08

Heet in welke zin ? :-p
De Italiaanse spoorwegen hebben ook lang een reputatie gehad om 'U' tegen te zeggen. Blijkbaar klopt het nog steeds een beetje. :-D

Gepost door: Momus | 15-09-08

Vliegen we zijn in de paasvakantie voor enkele dagen nar Rome geweest. Met het vliegtuig. Op anderhalf uur ben je er. We genoten van de prachtige stad, en verbleven in B&B in een zeer rustige wijk.

Gepost door: Cursief Huigje | 15-09-08

Toch maar nadenken hoe je volgende keer gaat reizen, en Rome staat zeker op mijn reisverlanglijstje!

Gepost door: tijdtussendoor | 15-09-08

@veerle: Ja, het was zàlig!
@San: Gelukkig voor jou. Ik vermoed dat het toerisme in Finland nog iets minder ontwikkeld is dan dat in Italië ;-).
@Momus: In alle betekenissen :-D
@Huigje: Klinkt ook heel goed! Maar ik wou dus eens niet vliegen (zie voorgaande post).
@tijdtussendoor: We hadden erover nagedacht hoor, maar helaas toch blijkbaar de verkeerde keuze gemaakt. Ach ja, het was toch plezant!

Gepost door: Virginia | 15-09-08

Hm. Rome. Toch ook op mijn verlanglijstje (maar niet met de trein). Het liefst niet in de zomer.